LBB forever now!

Laatste wijziging: 04-10-2020

English version

De culturele vrijplaats presenteert haar verleden en toekomst en wil met de bezoeker in gesprek over de Locatie Landbouwbelang.

• Van vrijdag 28 augustus tot eind oktober 2020
  • In de Grote Hal van het Landbouwbelang in Maastricht

Een grote expositie

Een expositie met de plannen van de huidige gebruikers, de Culturele Vrijplaats LBB. Waar nu een groot aantal activiteiten plaatsvinden, zoals skaten, Foodbank, Maastricht Goes Vegan, Demotech, Treehouse, ateliers, werkplaatsen, concertpodium, eetcafé, doorgeefwinkel, een woongemeenschap, studenten initiatieven, maar ook speciale evenementen als de Nederlandse Dansdagen en andere bijzondere theater performances.

Ook de plannen van B&W Maastricht, zoals die dit voorjaar zijn gepresenteerd en dit najaar in de gemeenteraad aan de orde komen, zullen worden gepresenteerd. En een reeks plannen van architecten en onderzoekers (Art Kallen, Luca van Loevezijn, Bas van de Moosdijk, Max Gerhard) die hun kennis en fantasie op dit enorme gebouw hebben losgelaten.

Met de expo willen wij de discussie over de mogelijkheden van het LBB losmaken. Wij willen laten zien dat er ook een andere invulling van het pand mogelijk is dan het plan dat wethouder Krabbendam dit voorjaar heeft voorgelegd. Tegenover dit sloop- en nieuwbouwplan van voornamelijk dure woningen stellen wij een plan waarbij het zuidelijk gebouw grotendeels blijft staan, inclusief een invulling als Vrijplaats. Terwijl het noordelijk deel van het gebied wordt ingevuld met nieuwbouw voor een mix van wonen, kantoren, hotel en mogelijk andere functies. Wij willen hiermee het stedelijk karakter van het Sphinxkwartier versterken en op die manier bijdragen aan een sterkere, levendige Noordelijke Binnenstad van Maastricht.

Daarbij geven we aan dat wij een unieke mix van functies leveren waar veel publiek op af komt en het omliggende stadsdeel van profiteert. Waardoor Maastricht de kans heeft om aan te haken bij de nieuwe, creatieve economie. We laten zien welke plaats Landbouwbelang inneemt tussen vergelijkbare projecten in Nederland en wat de unieke kansen zijn voor het Sphinxkwartier met zijn unieke industriële verleden.

We willen met iedereen in gesprek over wat men denkt dat nodig is voor het Sphinxkwartier en de locatie Landbouwbelang. En een brede discussie over de LBB toekomst aangaan met de wethouder, gemeenteraadsleden, culturele instellingen, onderwijsinstellingen, projectontwikkelaars, architecten, ondernemers, bewoners, studenten, kunstenaars; kortom, met iedereen die de toekomst van Maastricht een warm hart toedraagt.

De expo werd geopend door Govert Derix en Maurice heemrans. Voor het openingswoord schreef Govert de rede Zwanenzang of X-factor.

Op 22 september bezocht Rijksbouwmeester Floris Alkemade onze expositie en hij was zeer enthousiast over de uitstraling van het industriële monument en de mogelijkheden voor de stad. Volgens hem passen initiatieven zoals het Landbouwbelang heel goed in de mix van functies van het Sphinxkwartier.

Nevenprogramma

Tijdens de expositie zal een besloten Meet & Greet en een openbaar LBB Café (debat) plaatsvinden met speciale gasten. Wegens corona zijn een aantal toezeggingen nog onzeker, volg ons daarom op Facebook.

Expo open voor publiek

De expo is geopend op:

• Op afspraak

Corona maatregelen tijdens de opening

• Het aantal bezoekers is (voorlopig) beperkt tot 200 personen
  • Voor het bezoeken van de expo moet u zich inschrijven aan de deur.
  • Uiteraard wordt de sociale afstand van 1.5 meter aangehouden.
  • Iedereen moet handen desinfecteren.

Donaties

Door de coronacrisis mogen wij voorlopig geen evenementen organiseren en omdat Landbouwbelang geen subsidies ontvangt doen wij nadrukkelijker een beroep op donaties. Wij danken u alvast voor uw bijdrage want hierdoor kunnen wij blijven voortbestaan.